ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟΙ ΘΡΥΛΟΙ του 20ου Αιώνα: RITA HAYWORTH
26 Απρ 2012
12 Σχόλια
Συνεχίζουμε το μαγικό μας ταξίδι αγαπητές φίλες και φίλοι στους Κινηματογραφικούς θρύλους μορφές που σημάδεψαν τον 20ο αιώνα.
Στο διάβα μας πέφτουμε σήμερα πάνω σε μια απαστράπτουσα θρυλική μορφή μιας Ηθοποιού που συγκλόνισε στο πέρασμά της τη Μεγάλη Οθόνη και τον κόσμο της 7ης Τέχνης.
Μια Γυναίκα πραγματική ΝΤΙΒΑ της Οθόνης που δεν κατέκτησε το χώρο για τα εξωτερικά της χαρίσματα που ομολογουμένως ήταν εκρηκτικά αλλά και για την καλλιτεχνική της υποδομή και ερμηνεία.
Κυρίες και Κύριοι
η Μοναδική
H Σταρούλα Αδαμάκη, γράφει για αυτήν και πολύ σωστά:
Η MARGARITA CARMEN CANSINO, όπως ήταν το πραγματικό της Όνομα γεννήθηκε στις
17 Οκτώβρη 1918 στην ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ και πέθανε στις 14 Μάη 1987, στην Πόλη που γεννήθηκε στην ηλικία των 68 ετών.
Ο Πατέρας της ήταν ο ΙΣΠΑΝΟΣ Χορευτής EDUARDO CANSINO, που μετανάστευσε στις ΗΠΑ το 1913.
Με την Μητέρα της γνωρίστηκαν το 1916 και παντρεύτηκαν το 1917. Ένα χρόνο μετά ήρθε στο κόσμο η ΡΙΤΑ και φυσικά από τα παιδικά της χρόνια εκπαιδεύτηκε να ακολουθήσει το δρόμο της τέχνης του πατέρα της.
Από τα Οκτώ της χρόνια το 1926 είχε την πρώτη της εμφάνιση στον Κινηματογράφο στην ταινία "LA FIESTA"
O ρόλος της και η λειτουργία της, καθαρά χορευτική, συγκέντρωσε τα βλέμματα ενός ειδικού της FOX, ο οποίος εντυπωσιασμένος, εισηγείται στην εταιρεία την υπογραφή συμβολάιου, πράγμα που γίνεται.
Έτσι έρχεται η δεύτερη εμφάνιση της ΡΙΤΑ, το 1934, σε ηλικία 16 ετών, στην ταινία του FERNANDO DE FUENTES "CRUZ DIABLO".
Συνέχιζε να παίζει διάφορους μικρούς ρόλους σε αρκετές ταινίες με το κανονικό της όνομα: RITA CANSINO μέχρι την εμφάνισή της στην ταινία του HOWARD HWAKS "ONLY ANGELS HAVE WINGS" όπου έχει τον δεύτερο Γυναικείο Ρόλο σαν "JUDY MCPHERSON".
Στη συνέχεια υπογράφει συμβόλαιο με την COLUMBIA PICTURES αλλά το Φιλμ στο οποίο κάνει τη ΜΕΓΑΛΗ της ΕΚΡΗΞΗ ανήκει στην WARNER BROS και ήταν το: "THE STRAWBERRY BLONDE" του RAUL WALSH, το 1941, όπου πρωταγωνιστούσε και έλαμπε με τους:
Ήταν ότι καλύτερο είχε κάνει μέχρι εκείνη τη στιγμή. Ανέδειξε το τεράστιο ταλέντο της και απογείωσε τη Φήμη της.
Το 1941, συνεχίζει με την ταινία του ROUBEN MAMOULIAN "BLOOD AND SAND" μαζί με τον μεγάλο TYRONE POWER και την LINDA DARNELL
Αυτός ήταν ο δεύτερος πιο καλύτερος ρόλος της μέχρι στιγμής σε έγχρωμη έκδοση technicolor.
Το 1941 έρχεται μια νέα επιτυχία να σημαδέψει το δρόμο της στον Κινηματογράφο.
Πρωταγωνιστεί στην ταινία του SIDNEY LANFIELD "ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΘΑ ΠΛΟΥΤΙΣΕΙΣ" ("YOU'LL NEVER GET RICH") μαζί με τον FRED ASTAIRE. Στην ταινία αυτή, η ΡΙΤΑ βρίσκεται στο χορευτικό της στοιχείο....!
To 1946, είναι η χρονιά σταθμός για τα Κινηματογραφικά δρώμενα της RITA HAYWORTH.
Πρωταγωνιστεί στην ταινία που σημαδεύει όχι μονάχα την τέχνη της αλλά και τη ζωή της.
Η "GILDA" του CHARLES VIDOR είναι η μεγάλη της στιγμή.
Πρωταγωνιστεί στο ΕΡΩΤΙΚΟ αυτό ΔΡΑΜΑ FILM NOIR μαζί με τον GLENN FORD, ταινία και ρόλο που πλέον ταυτίζει την ίδια της την προσωπικότητα με αυτόν.
Ότι να πει κανείς για την RITA HAYWORTH-GILDA είναι λίγο.
Λίγες φορές Ηθοποιοί ταυτίστηκαν έτσι με το ρόλο τους, με το αισθητικό και δραματικό τους πρότυπο. Σαν να την περίμενε αυτή η ερμηνεία.
Καμμία απ τις επόμενες δουλειές και ερμηνείες της δεν προσέγγισε την τελειότητα του έργου αυτού.
Το 1947 έρχεται η ταινία του ORSON WELLES "THE LADY FROM SHANGHAI"
To τέλος της δεκαετίας του 1940 και το πέρασμα στη δεκαετία του 1950 αργά αλλά σταθερά βρίσκει την RITA σε πορεία φθίνουσα.
Την βλέπουμε στις ταινίες:
"SALOME" (1953) "CHAMPAGNE SAFARI" (1954) "PAL JOEY" (1957)
Eκεί όμως τη βλέπουμε πλέον να "δύει" και η KIM NOVAK, λαμπερή, όμορφη και με ταλέντο να έρχεται στη θέση της ορμητικά.
Ακολούθησε δεύτερος γάμος με τον Orson Welles, ο οποίος κράτησε μόλις πέντε χρόνια. Αποκτήσανε ένα παιδί, τη Rebbecca Welles. Ο γάμος της, το 1948, με τον πρίγκιπα Aly Khan την κράτησε μακριά από την μεγάλη οθόνη, όμως το 1952 η επιστροφή της ήταν θριαμβευτική- με το «Affair in Trinidad» στην οποία συμπρωταγωνιστούσε πάλι με τον Glenn Ford. Με τον Aly Khan, απέκτησαν μία κόρη, την Yasmin Khan.
Μετά από το διαζύγιό της από τον πρίγκιπα playboy το 1953, παντρεύτηκε τον Dick Haymes, και αυτός κράτησε ακριβώς δύο χρόνια. Το 1958, παντρεύτηκε τον James Hill, τον οποίο χώρισε το 1961. Το τελευταίο της διαζύγιο, λέγεται πως οφείλονταν στην αύξηση της διανοητικής της διαταραχής, ως αποτέλεσμα της νόσου του Αλτσχάιμερ.
Στο διάβα μας πέφτουμε σήμερα πάνω σε μια απαστράπτουσα θρυλική μορφή μιας Ηθοποιού που συγκλόνισε στο πέρασμά της τη Μεγάλη Οθόνη και τον κόσμο της 7ης Τέχνης.
Μια Γυναίκα πραγματική ΝΤΙΒΑ της Οθόνης που δεν κατέκτησε το χώρο για τα εξωτερικά της χαρίσματα που ομολογουμένως ήταν εκρηκτικά αλλά και για την καλλιτεχνική της υποδομή και ερμηνεία.
Κυρίες και Κύριοι
η Μοναδική
RITA HAYWORTH
H Σταρούλα Αδαμάκη, γράφει για αυτήν και πολύ σωστά:
"Υπήρξε σύμβολο του σεξ, και ας είχε μαύρα μαλλιά, και μία από τις ελάχιστες γυναίκες ηθοποιούς, που είχε έντονη προσωπικότητα. Ήταν το πλάσμα που μαγνήτιζε και αυτή που μπορούσε να προκαλέσει, αν ήθελε, πολλά δεινά και μεγάλα πάθη!
Πολλοί την παρομοίωσαν με θηλυκό δαίμονα που μπορούσε και πλάνευε τους άνδρες με μία και μόνο ματιά της! Ήταν η κυβερνήτης του πειρασμού, της αποπλάνησης, της ερωτικής παρόρμησης, ήταν το μυστηριώδες και το ανίκητο πάθος.
Στην ιστορία της 7ης Τέχνης είναι μετρημένες οι στιγμές που μπορεί να υπάρξει απόλυτη ταύτιση ηθοποιού και ρόλου ! Αυτό συνέβη στη Hayworth με το ρόλο της στην Gilda.
Πολλοί την παρομοίωσαν με θηλυκό δαίμονα που μπορούσε και πλάνευε τους άνδρες με μία και μόνο ματιά της! Ήταν η κυβερνήτης του πειρασμού, της αποπλάνησης, της ερωτικής παρόρμησης, ήταν το μυστηριώδες και το ανίκητο πάθος.
Στην ιστορία της 7ης Τέχνης είναι μετρημένες οι στιγμές που μπορεί να υπάρξει απόλυτη ταύτιση ηθοποιού και ρόλου ! Αυτό συνέβη στη Hayworth με το ρόλο της στην Gilda.
Μία από τις αισθησιακότερες ταινίες όλων των εποχών, με την κορυφαία και αξέχαστη σκηνή της ερμηνείας του "Put the Blame on Mame".
Από τότε τίποτα δεν θα είναι όπως πριν για την Hayworth. Όπως έχει δηλώσει, οι άνδρες ερωτευόντουσαν τη Gilda και έμπλεκαν μαζί της"
Από τότε τίποτα δεν θα είναι όπως πριν για την Hayworth. Όπως έχει δηλώσει, οι άνδρες ερωτευόντουσαν τη Gilda και έμπλεκαν μαζί της"
Η MARGARITA CARMEN CANSINO, όπως ήταν το πραγματικό της Όνομα γεννήθηκε στις
17 Οκτώβρη 1918 στην ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ και πέθανε στις 14 Μάη 1987, στην Πόλη που γεννήθηκε στην ηλικία των 68 ετών.
Ο Πατέρας της ήταν ο ΙΣΠΑΝΟΣ Χορευτής EDUARDO CANSINO, που μετανάστευσε στις ΗΠΑ το 1913.
Με την Μητέρα της γνωρίστηκαν το 1916 και παντρεύτηκαν το 1917. Ένα χρόνο μετά ήρθε στο κόσμο η ΡΙΤΑ και φυσικά από τα παιδικά της χρόνια εκπαιδεύτηκε να ακολουθήσει το δρόμο της τέχνης του πατέρα της.
Από τα Οκτώ της χρόνια το 1926 είχε την πρώτη της εμφάνιση στον Κινηματογράφο στην ταινία "LA FIESTA"
O ρόλος της και η λειτουργία της, καθαρά χορευτική, συγκέντρωσε τα βλέμματα ενός ειδικού της FOX, ο οποίος εντυπωσιασμένος, εισηγείται στην εταιρεία την υπογραφή συμβολάιου, πράγμα που γίνεται.
Έτσι έρχεται η δεύτερη εμφάνιση της ΡΙΤΑ, το 1934, σε ηλικία 16 ετών, στην ταινία του FERNANDO DE FUENTES "CRUZ DIABLO".
Συνέχιζε να παίζει διάφορους μικρούς ρόλους σε αρκετές ταινίες με το κανονικό της όνομα: RITA CANSINO μέχρι την εμφάνισή της στην ταινία του HOWARD HWAKS "ONLY ANGELS HAVE WINGS" όπου έχει τον δεύτερο Γυναικείο Ρόλο σαν "JUDY MCPHERSON".
Στη συνέχεια υπογράφει συμβόλαιο με την COLUMBIA PICTURES αλλά το Φιλμ στο οποίο κάνει τη ΜΕΓΑΛΗ της ΕΚΡΗΞΗ ανήκει στην WARNER BROS και ήταν το: "THE STRAWBERRY BLONDE" του RAUL WALSH, το 1941, όπου πρωταγωνιστούσε και έλαμπε με τους:
JAMES CAGNEY, OLIVIA DE HAVILLAND
Ήταν ότι καλύτερο είχε κάνει μέχρι εκείνη τη στιγμή. Ανέδειξε το τεράστιο ταλέντο της και απογείωσε τη Φήμη της.
Το 1941, συνεχίζει με την ταινία του ROUBEN MAMOULIAN "BLOOD AND SAND" μαζί με τον μεγάλο TYRONE POWER και την LINDA DARNELL
Αυτός ήταν ο δεύτερος πιο καλύτερος ρόλος της μέχρι στιγμής σε έγχρωμη έκδοση technicolor.
Το 1941 έρχεται μια νέα επιτυχία να σημαδέψει το δρόμο της στον Κινηματογράφο.
Πρωταγωνιστεί στην ταινία του SIDNEY LANFIELD "ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΘΑ ΠΛΟΥΤΙΣΕΙΣ" ("YOU'LL NEVER GET RICH") μαζί με τον FRED ASTAIRE. Στην ταινία αυτή, η ΡΙΤΑ βρίσκεται στο χορευτικό της στοιχείο....!
To 1946, είναι η χρονιά σταθμός για τα Κινηματογραφικά δρώμενα της RITA HAYWORTH.
Πρωταγωνιστεί στην ταινία που σημαδεύει όχι μονάχα την τέχνη της αλλά και τη ζωή της.
Η "GILDA" του CHARLES VIDOR είναι η μεγάλη της στιγμή.
Πρωταγωνιστεί στο ΕΡΩΤΙΚΟ αυτό ΔΡΑΜΑ FILM NOIR μαζί με τον GLENN FORD, ταινία και ρόλο που πλέον ταυτίζει την ίδια της την προσωπικότητα με αυτόν.
Ότι να πει κανείς για την RITA HAYWORTH-GILDA είναι λίγο.
Λίγες φορές Ηθοποιοί ταυτίστηκαν έτσι με το ρόλο τους, με το αισθητικό και δραματικό τους πρότυπο. Σαν να την περίμενε αυτή η ερμηνεία.
Καμμία απ τις επόμενες δουλειές και ερμηνείες της δεν προσέγγισε την τελειότητα του έργου αυτού.
Το 1947 έρχεται η ταινία του ORSON WELLES "THE LADY FROM SHANGHAI"
To τέλος της δεκαετίας του 1940 και το πέρασμα στη δεκαετία του 1950 αργά αλλά σταθερά βρίσκει την RITA σε πορεία φθίνουσα.
Την βλέπουμε στις ταινίες:
"SALOME" (1953) "CHAMPAGNE SAFARI" (1954) "PAL JOEY" (1957)
Eκεί όμως τη βλέπουμε πλέον να "δύει" και η KIM NOVAK, λαμπερή, όμορφη και με ταλέντο να έρχεται στη θέση της ορμητικά.
Όπως είπαμε, Προς τα
τέλη της δεκαετίας του '50, η καριέρα της πήρε την κάτω βόλτα, μιας και
κανένας ρόλος δεν μπόρεσε να συγκριθεί με αυτόν της Gilda.
Οι κριτικές που δέχθηκε ήταν σκληρές. Μάλιστα, κάποιοι πίστευαν πως συμμετείχε μόνο σε ταινίες που αναδείκνυαν τα σωματικά της χαρίσματα, και όχι τις υποκριτικές ικανότητες της: Πως οι ρόλοι της ήταν ρηχοί και άνευ ουσίας, και ότι ήταν κομμένοι και ραμμένοι πάνω της.
Οι κριτικές που δέχθηκε ήταν σκληρές. Μάλιστα, κάποιοι πίστευαν πως συμμετείχε μόνο σε ταινίες που αναδείκνυαν τα σωματικά της χαρίσματα, και όχι τις υποκριτικές ικανότητες της: Πως οι ρόλοι της ήταν ρηχοί και άνευ ουσίας, και ότι ήταν κομμένοι και ραμμένοι πάνω της.
Η προσωπική της ζωή και οι πέντε γάμοι της
Άσχημη κριτική της είχε ασκηθεί και για τους αποτυχημένους γάμους της. Ο πρώτος εξ αυτών ήταν με τον Edward Judson,
το 1937. Μέχρι το 1943 που χώρισαν, ο Judson ήταν αυτός που προωθούσε
την καριέρα της και της έδωσε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία «Only
Angels Have Wings» (1939).
Ακολούθησε δεύτερος γάμος με τον Orson Welles, ο οποίος κράτησε μόλις πέντε χρόνια. Αποκτήσανε ένα παιδί, τη Rebbecca Welles. Ο γάμος της, το 1948, με τον πρίγκιπα Aly Khan την κράτησε μακριά από την μεγάλη οθόνη, όμως το 1952 η επιστροφή της ήταν θριαμβευτική- με το «Affair in Trinidad» στην οποία συμπρωταγωνιστούσε πάλι με τον Glenn Ford. Με τον Aly Khan, απέκτησαν μία κόρη, την Yasmin Khan.
Μετά από το διαζύγιό της από τον πρίγκιπα playboy το 1953, παντρεύτηκε τον Dick Haymes, και αυτός κράτησε ακριβώς δύο χρόνια. Το 1958, παντρεύτηκε τον James Hill, τον οποίο χώρισε το 1961. Το τελευταίο της διαζύγιο, λέγεται πως οφείλονταν στην αύξηση της διανοητικής της διαταραχής, ως αποτέλεσμα της νόσου του Αλτσχάιμερ.
Ποια ήταν τελικά η Rita Hayworth;
Ο αριθμός των γάμων που έκανε, ίσως δείχνουν μία γυναίκα με βαθιά την έλλειψη της βεβαιότητας και της εμπιστοσύνης στον εαυτό της, ίσως πάλι μία γυναίκα που δεν είχε σωστή κρίση στις επιλογές των συζύγων της. Η κατάληξή της ήταν εξίσου τραγική με το τέλος της καριέρας της. Το 1980 της διαγνώστηκε η νόσος Alzheimer και απεβίωσε το 1987 σε ηλικία 68 χρονών.
Η κόρη της, Yasmin, ήταν αυτή που τη
φρόντισε τις μέρες της ασθένειας της, και μάλιστα μετά το θάνατο της
μητέρας της, προβαίνει σε ετήσιους εράνους για τη νόσο Alzheimer στη
μνήμη της. Ο αριθμός των γάμων που έκανε, ίσως δείχνουν μία γυναίκα με βαθιά την έλλειψη της βεβαιότητας και της εμπιστοσύνης στον εαυτό της, ίσως πάλι μία γυναίκα που δεν είχε σωστή κρίση στις επιλογές των συζύγων της. Η κατάληξή της ήταν εξίσου τραγική με το τέλος της καριέρας της. Το 1980 της διαγνώστηκε η νόσος Alzheimer και απεβίωσε το 1987 σε ηλικία 68 χρονών.
Η Rita Hayworth, έμεινε στην ιστορία του Χόλιγουντ, ως τη γυναίκα με την τραγική ζωή και τη μικρή σε διάρκεια καριέρα στο χώρο.
Η εικόνα της, ως μια διάσημη pin up, σε συνδυασμό με τους ρόλους της
και τον αισθησιακό χορό επί της οθόνης, είναι ίσως οι λόγοι που οι
ιστορικοί και οι οπαδοί της, μιλούν ακόμη για αυτήν.
Πολλοί είπαν για τη ΡΙΤΑ ότι δεν είχε μεγάλο
καλλιτεχνικό ταλέντο ερμηνείας αλλά η χορευτική της δεινότητα και η
εκπληκτική ομορφιά της, την μετέτρεψαν σε ερωτικό αισθησιακό σύμβολο που
ανέδειξε γρήγορα το "ταβάνι" του με αποτέλεσμα την γρήγορη φθορά και
παρακμή της.
Αντιθέτως η ίδια λέει ότι γνώρισε πολλούς άντρες
αλλά όλοι την ταύτισαν με το πρότυπο της GILDA με αποτέλεσμα η ίδια να
χάσει τη δική της Οντότητα.
Η Αλήθεια είναι ότι τα μεγάλα Κινηματογραφικά
Ονόματα-ρόλοι, γεννάνε πρότυπα, από τα οποία δύσκολα ξεχωρίζεις με
αποτέλεσμα οι συγχίσεις να γίνονται μέρος της ζωής σου πολλές φορές με
καταστρεπτικά αποτελέσματα.
ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ της
Η RITA HAYWORTH στην Κινηματογραφική της διαδρομή καταξιώθηκε διεθνώς στα Κινηματογραφικά forums
Yποψήφια για ΧΡΥΣΗ ΣΦΑΙΡΑ και άλλα 4 ΔΙΕΘΝΗ ΒΡΑΒΕΙΑ
Αυτή ήταν η μεγάλη RITA........
Όπως όλες οι λαμπερές μορφές της σκηνής και της
Οθόνης, των μύθων και των προτύπων, αντιφατική, γλυκιά, λαμπερή και
δύσκολη μαζί......
Η Μεγάλη ΝΤΙΒΑ του Αμερικάνικου Κινηματογράφου....
Να και η μεγάλη θρυλική της στιγμή.......
"PUT THE BLAME ON MAME"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου